Image Alt

De 7 voordelen van marketing automation

De 7 voordelen van marketing automation

Een marketing automation tool is een middel en geen doel. Voor de hand liggend? Veel tools schetsen graag een ander beeld. Het houdt dus in dat de tool niet direct zorgt voor nieuwe leads. En ook niet voor extra traffic naar je website. Welke voordelen heeft marketing automation dan wel?

1. Lead generatie 

De strategie achter marketing automation (inbound marketing) zorgt ervoor dat je leads genereert. Voordat je een automation tool aanschaft, kun je al veel stappen binnen inbound marketing zetten. De tool an sich zorgt immers niet voor leads, de strategie erachter wel. Door het bouwen van waardevolle klantrelaties, en aan te sluiten in iedere stap in de klantreis, bouw je een sterke lead generatie.

“The inbound methodology is the method of growing your organization by building meaningful, lasting relationships with consumers, prospects, and customers. It’s about valuing and empowering these people to reach their goals at any stage in their journey with you.”

2. Je creëert meerdere contactmomenten, je blijft dus onder de aandacht 

Marketing automation zegt het al: het gaat om het automatiseren van je marketing processen. Hierdoor bied je op een geautomatiseerde manier, op het juiste moment content aan. Content die past bij de fase van de klantreis. Dit zorgt ervoor dat je meer contactmomenten creëert. Dit is cruciaal wetende dat er minimaal 7 contactmomenten gecreëerd moeten worden voordat men overgaat tot conversie.

 

Marketing automation zegt het al: het gaat om het automatiseren van je marketing processen.

3. Waardeer uw bestaande klant – werk aan de klantrelatie

Succesvolle bedrijven besteden minimaal zoveel aandacht aan het behouden van bestaande klanten als aan het vinden van nieuwe. Het kost immers minder investering om te verkopen aan een bestaande klant, in verhouding tot aan een nieuwe klant. Hierbij kun je denken aan upsell en cross sell maar ook aan het versterken van je klantrelatie.

 

Neem jij of jouw verkoper bijvoorbeeld regelmatig contact op om te polsen of zij in de markt zijn voor een herhaalaankoop? Binnen B2B zie ik regelmatig dat dit juist wordt gedaan omdat het teveel tijd kost. Er wordt gewacht totdat de klant contact met jou opneemt. Een gemiste kans! Zorg dat je hen online identificeert en benader je klant proactief om ze te ondersteunen in hun klantreis. Hoe groter de kans dat ze ook bij jou die aankoop doen.

 

4. De aloude kloof tussen marketing en sales verkleind

Een goede samenwerking tussen marketing en sales is cruciaal voor een succesvol resultaat van marketing automation. Eén van de voordelen is het doorsturen van kwalitatief goede leads vanuit Marketing. Het is cruciaal dat Sales goed is aangehaakt bij het opstellen van een goede leadscoring. Wat is immers een kwalitatieve lead voor hen?

 

5. Tijd- en kostenbesparend

  • Je verbetert de effectiviteit van je marketingafdeling door bijvoorbeeld geautomatiseerde emailflows.
  • Je creëert meer contactmomenten die met de huidige personeelsbezetting en zonder marketing automation wellicht niet eens mogelijk zijn.
  • Misschien heb je een flinke groeiambitie? Het aannemen van een verkoper of marketingmedewerker is een flinke investering. Door marketing automation in te zetten hoef je niet extra te investeren in personeel, omdat er efficiënter gewerkt kan worden.

Wel moet je rekening houden met een extra investering in tijd tijdens het implementatie traject. Daarna kan het snel lonen.

 

6. Betere klantinzichten

Weet wie je klant is! Dit klinkt als een open deur maar vaak een lastige stap. Met marketing automation krijg je een dieper inzicht over de interesse van je klant en het pad dat hij online aflegt. Zo leer je je klant beter kennen, maar kun je ook persoonlijkere communicatie inzetten. Waarin is uw klant nu écht geïnteresseerd, in hoeverre is hij zich aan het oriënteren op uw website of is hij al bereid om tot aanschaf over te gaan? De inhoud van de email marketing pas je daarop aan.

 

7. Juiste info op het juiste moment

Met iedere doelgroep wil je op een andere manier communiceren, afhankelijk van de fase in de klantreis. Het is cruciaal om de online zoektocht van je klant te begrijpen. Alleen dan ben je in staat om op het juiste moment, via het juiste middel, de juiste informatie te delen. Wat heeft dit als resultaat? Een betere klantrelatie, nieuwe klanten, langere leestijd op je platform en meer upsell/cross sell. We communiceren op een geautomatiseerde manier, toch persoonlijk en individueel met je potentiële klant.

d
Follow us