In welke fase van digitale volwassenheid jouw organisatie zich?
Regelmatig krijg ik de vraag van organisaties om te starten met Marketing Automation omdat zij nieuwe leads willen genereren. Hun oplossing: het aanschaffen van een automation tool. Het heeft echter geen zin om een dure automation tool aan te schaffen, als de basis niet voldoende staat. Het is dus belangrijk om de stappen in je online marketing, af te stemmen op de fase van digitale volwassenheid van jouw organisatie.
Het digital maturity model als kompas
Om de stand van de digitale ontwikkeling in een organisatie te achterhalen, gebruiken we vaak een digital maturity model. Een digital maturity model helpt organisaties om zich te focussen. Het is als een soort kompas waarbij je de juiste middelen inzet op basis van de fase waarin je je op dat moment bevindt. Het heeft immers geen nut om een geavanceerde marketing automation tool in te zetten met het doel om leads te genereren, als de website nog niet in lijn ligt met je merk of geen traffic genereert. Daarnaast geeft het digital maturity model je houvast en richting om gestructureerd te groeien.

Digital maturity model
De digitale volwassenheid van jouw organisatie leggen we vaak langs de meetlat van een ‘Digital maturity model’. Hiervoor zijn er verschillende methodes ontwikkeld, zoals:
– Digital maturity quadrant ontwikkeld door Capgemini
– Digital maturity model ontwikkeld door GX Connect
– Digital maturity model ontwikkeld door Webs
Het idee is dat je als organisatie stap voor stap omhoog gaat. Je zult echter merken dat je sommige disciplines vanuit een hogere trap al in zet, terwijl je een aantal disciplines daaronder nog niet hebt geïmplementeerd. Dit kan niet altijd kwaad, het is wel slim om je hiervan bewust te zijn. Soms laat je daardoor mogelijkheden liggen en kan het geen kwaad om eens een stap terug te doen.
Weet jij in welke fase van digitale volwassenheid jouw organisatie zich bevindt?
Heldere marketingdoelstellingen
Niet alle disciplines uit het digital maturity model zul je inzetten. Belangrijk is dat je middelen in lijn liggen met de marketing doelstellingen die je nastreeft. Heldere marketingdoelstellingen zijn daarom ook het startpunt. Ligt jouw focus op het bereiken van naamsbekendheid, of op het genereren van leads? Of wil je een loyale community bouwen, of je herhaalaankopen verhogen? Dit maakt een groot verschil in disciplines die je inzet.
Er is meer dan online!
Tot slot geef ik vaak de tip: kijk breder dan online, neem je doelgroep als startpunt. Wie is je doelgroep en waar bevindt hij zich? De klantreis van je doelgroep speelt zich hoogstwaarschijnlijk zowel online áls offline af. Ben je opzoek naar een optimaal resultaat? Dan is mijn tip: combineer beide.