Wat is marketing automation
Marketing automation staat al vele jaren bovenaan het lijstje met prioriteiten van marketeers. Maar wat houdt het nu precies in? Hieronder leg ik je uit wat marketing automation in houdt, wat het verschil is met emailmarketing en leg ik de verbinding met de inbound marketing strategie.
Wat houdt marketing automation in?
Als je marketing automation letterlijk vertaalt naar het Nederlands, dan wordt snel duidelijk dat het gaat om het automatiseren van marketing processen. En zoals Hubspot het definieert:
“Marketing automation is all about using software to automate marketing activities. Many marketing departments automate repetitive tasks such as email marketing, social media posting, and even ad campaigns — not just for the sake of efficiency, but so they can provide a more personalized experience for their customers. The technology of marketing automation makes these tasks easier.”
Het gaat verder dan dat…
De redenen waarom organisaties marketing automation inzetten, zijn echter veel breder dan alleen het automatiseren van de processen. Uit het benchmark onderzoek 2020 van Fingerspitz blijkt dat de belangrijkste doelstelling voor marketeers het verkrijgen van meer leads (ruim 60%). Het krijgen van meer conversie en het gerichter zenden van content volgen. Het gerichter zenden van content door personalisatie toe te passen op basis van je eigen data. Wie wil nu niet op het juiste moment, de juiste content ontvangen?
Het is belangrijk om je te realiseren dat marketing automation geen doel op zich is, maar een middel om dat doel te bereiken.

Inbound marketing en marketing automation
Het is belangrijk om je te realiseren dat marketing automation geen doel op zich is, maar een middel om dat doel te bereiken. Een passende strategie die we vaak hanteren is Inbound Marketing. Met Inbound marketing ben je in staat om kwalitatieve leads te genereren en te converteren. Je plaatst namelijk je doelgroep én je website centraal. Kwalitatieve en authentieke content is de motor achter inbound marketing. Met deze content trek je de juiste bezoekers op het juiste moment in hun klantreis. Vervolgens converteer je deze bezoekers verder naar klanten. Marketing automation is dus een middel in de strategie van Inbound Marketing. Op het moment dat je deze processen gaat automatiseren, kun je op een geautomatiseerde maar toch persoonlijke manier communiceren met je doelgroep.
Emailmarketing vs marketing automation
Vaak noemt men emailmarketing in één zin met marketing automation. Emailmarketing is echter maar een onderdeel van automation. Bij emailmarketing gaat het om het versturen van emails, vaak in grote aantallen. Emailmarketing wordt vaker ingezet bij B2C. Bij marketing automation draait het om het totale pakket en dit wordt vaker ingezet binnen B2B. Ben je benieuwd naar meer voordelen van marketing automation? Bekijk dan deze blog met de 7 voordelen van marketing automation.