Image Alt

Marketing automation: interessant voor nonprofit?

Marketing automation: ook interessant voor nonprofit organisaties en MKB?

Jazeker! Waarom niet? Vaak worden marketing automation tools gelinkt aan de grotere organisaties. Jammer, want ook voor nonprofit organisaties en MKB’ers kan marketing automation erg geschikt zijn. Het start namelijk met de klantreis van je klant. Ongeacht je een vrijwilliger, donateur, beleidsmedewerker of een betalende klant als doelgroep hebt. De inhoudelijke klantreis is verschillend, maar uiteindelijk willen we allemaal dat ze overgaan tot conversie. En om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk om een relatie op te bouwen en ze de juiste content op het juiste moment te sturen. Marketing automation kan je hierbij helpen.

Marketing automation voor non profit organisaties

Als non profit organisatie kan je doelstelling zijn om donateurs te werven. Het kan ook zijn dat je je kennis over een specifiek onderwerp wilt verspreiden. Veel non profit organisaties zijn je voorgegaan met marketing automation. Denk hierbij aan Alzheimer Nederland, NBTC, Het Longfonds, Cliniclows en noem ze maar op. Vanuit mijn eigen opdrachten kan ik de volgende voorbeelden met je delen:

  • Allesoversport.nl: Zij delen alle kennis over sport en bewegen met professionals in onder andere onderwijs, zorg en welzijn. De doelstelling is om met hun platform zoveel mogelijk professionals te inspireren en informeren. Marketing automation (en een customer data platform) helpt hen om de interesses van de bezoekers te vangen, om zo gerichter content te verspreiden. Dit doen zij bijvoorbeeld door een dynamische nieuwsbrief: ben je geïnteresseerd in artikelen ‘jeugd’, dan krijg je voornamelijk artikelen in de nieuwsbrief met dit onderwerp. Zo zorgen zij ervoor dat ze content zo persoonlijk mogelijk aanbieden. Benieuwd naar mijn rol daar? Lees deze hier.
  • Provincie Overijssel: Binnen Provincie Overijssel zijn er programma’s met een eigen onderwerp en doelstelling. Deze programma’s hebben daardoor ook hun eigen kanalen zoals een website. Zij willen via deze kanalen leads genereren, en marketing automation helpt hen bij het opvolgen van deze leads.

Marketing automatin ook interessant voor non profit organisaites?

Jazeker! Waarom niet?

Marketing automation voor de MKB’er

Vaak wordt een marketing automation tool geassocieerd met ‘duur’. Er is zijn echter heel diverse tools beschikbaar. En ja, er zijn absoluut tools beschikbaar met onwijs veel functionaliteiten en die dus hogere abonnementskosten vragen. Er zijn echter ook meer dan prima tools die starten met een budget van bijvoorbeeld €9 per maand. Deze tools hebben minder functionaliteiten, maar vaak gebruik je ook niet alle functionaliteiten. Zelf ben ik fan van Active Campaign en Hubspot. Allerlei met bepaalde voor- en nadelen. Belangrijk dus om voor je eigen organisatie een goede afweging te maken. Welke doelen wil jij bereiken en welke functionaliteiten heb je daarvoor nodig? Dat heeft grote invloed op het kiezen van de juiste tooling.

 

Zo blijkt dat je marketing automation heel breed kunt inzetten. Ben je benieuwd naar waarom andere organisaties marketing automaton inzetten? Lees dan ook eens deze blog met ‘De 7 voordelen van marketing automation’.

d
Follow us